Filiala Iaşi a Ordinului Asistenţilor Medicali Generalişti, Moaşelor şi Asistenţilor Medicali din România va finaliza, până la sfârşitul lunii ianuarie 2018, dosarul de îngrijiri şi îl va trimite unităţilor medicale din judeţ pentru a fi implementat.
Dosarul de îngrijiri este, practic, echivalentul foii de observaţie clinică generală de la medici, care va permite asistenţilor medicali şi moaşelor să consemneze toate intervenţiile de nursing făcute în cazul fiecărui pacient.
Dosarul va cuprinde planul de îngrijire generalizat şi descrierea celor patru componente ale procesului de îngrijire: evaluarea pacientului/comunităţii; elaborarea unui plan logic de îngrijire; realizarea planului de îngrijire; evaluarea eficacităţii acţiunilor de îngrijire.
Asistenţii medicali sunt singurii care au dreptul să scrie în acest document.
Foto: quiggpartners.com
Detalii, în interviul Dosarul de îngrijiri, o provocare utilă pentru asistenți medicali și moașe acordat de Liliana Pintilie, presedintele OAMGMAMR Iaşi, revistei „Info-nursing”.
Dosarul de îngrijiri este un răspuns la teama și ezitările colegilor de a refuza să fie subminați ca profesioniști” – interviu cu Liliana Pintilie, președintele Filialei Iași a OAMGMAMR
Știu că Filiala Iași pregătește un document care îi va ajuta pe asistenții medicali și îi va proteja de cazurile de malpraxis. Este vorba despre dosarul de îngrijiri. Înainte de a ne spune detalii privind conținutul, vă rog să definiți pe scurt sintagma „dosar de îngrijiri”.
Dosarul de îngrijiri este echivalentul foii de observație clinică generală de la medici și ține cont de componentele fundamentale ale procesului de îngrijire, care sunt în număr de patru: evaluarea pacientului, elaborarea planului de îngrijire, realizarea acestuia și evaluarea continuă a eficacității îngrijirilor.
Practic, nu vorbim despre un dosar propriu-zis, ci despre un document, un instrument al asistenților medicali prin care pot demonstra că intervențiile de nursing corect efectuate reprezintă un element fundamental în evoluția favorabilă a pacientului, contribuind, alături de tratamentul medical aplicat, la restabilirea sănătății, la stabilizarea evoluției bolilor cronice, prevenirea complicațiilor și optimizarea stării de bine a pacientului.
De ce considerați util dosarul de îngrijiri? Este posibil să aveți colegi care să considere o sarcină în plus completarea acestor noi documente.
În primul rând, acest dosar de îngrijire funcționează și este implementat la nivelul întregii Uniuni Europene dar și în Statele Unite și pe alte continente, în țările în care nursingul se face ca la carte. Trebuia implementat și la noi de foarte multă vreme, iar acum este o problemă urgentată de solicitările Autorității Naționale de Management al Calității în Sănătate (ANMCS), care nu mai este dispusă să facă rabat de la respectarea indicatorilor referitori la profesia de asistent medical. Este un singur spital în județul Iași în care colegii noștri lucrează după dosar de îngrijiri. Vorbim, evident, de o unitate medicală privată, care l-a pus în practică în urmă cu 7 ani și unde funcționează foarte bine.
Dosarul de îngrijiri este foarte util, deoarece este oglinda muncii asistentului medical și reflectă fidel toată munca acestuia, toți pașii pe care îi face pentru a-și îndeplini atribuțiile de serviciu în aria îngrijirilor.
În al doilea rând, îl apără de culpe profesionale. În momentul în care ai scris toți pașii pe care i-ai făcut ca să-ți îndeplinești obiectivele de îngrijire din ziua respectivă – care și ele trebuiesc notate în acest plan de îngrijire pe care fiecare asistent medical trebuie să îl facă – este clar că, în cazul unei culpe, se poate demonstra participarea sau nu a ta ca profesionist la fapta invocată sau implicarea în culpă.
Și, nu în ultimul rând, mi se pare important acest dosar de îngrijire pentru că asistenții medicali nu mai trebuie să facă munca altor categorii profesionale. Când se va implementa efectiv acest dosar nu vor mai avea timp să facă și activități conexe, pentru că ei au munca lor. În acel dosar doar asistentul medical, respectiv moașa pot să completeze și nimeni altcineva. Așa cum asistenții medicali nu au dreptul să scrie în foaia de observație clinică generală pentru că nu au competențe, în egală măsură alte categorii de personal nu au permisiunea de a completa fișele din dosar.
Ce conține efectiv această fișă?
Ca să recapitulăm pe scurt, dosarul are o copertă, un index al dosarului, manifestările de dependență ale fiecărui pacient în funcție de specificul secției respective și de starea pacientului și aceste fișe sub formă de anexe – planul de îngrijiri menționat mai sus. Noi ne-am gândit să le ușurăm colegilor munca și sunt făcute în excel, sub formă de tabele, pentru a fi completate rapid. De altfel, filiala Iași va lansa o platformă care va fi pusă la dispoziția unităților medicale și colegilor și de pe care vor putea fi descărcate toate aceste documente. Încercăm să facem un document unic la nivelul Filialei Iași pentru a-i ajuta pe colegii noștri și sper să depășim și teama lor că nu vor ști cum să lucreze cu dosarul de îngrijiri. Le reamintesc faptul că toate aceste lucruri le-au învățat la școală, dar nu au elaborat planuri de îngrijire pentru că așa a fost sistemul sanitar. Nu a permis nici lipsa cronică de personal.
Cum intenționați să îi ajutați să înțeleagă atât beneficiile dosarului de îngrijiri cât și modul în care vor lucra cu acest document?
Legat de dosarul de îngrijire, vor fi niște cursuri începând din luna ianuarie, cursuri care să îi reînvețe pe colegii care au absolvit școala postliceală cum se elaborează, completează și implementează dosarul de îngrijiri, pentru că mulți dintre ei au uitat, nepunând în practică aceste noțiuni și sunt sigură că și la nivel de spital va fi util acest lucru. Având în vedere că din ianuarie lansăm și platforma noastră on line, care este acum în varianta de testare, cu siguranță vom posta și acest curs.
Există vreo obligație din partea managerilor de spitale de a implementa aceste dosare de îngrijire?
Da, este o obligație prevăzută de standarele de acreditare.
Care este cea mai mare provocare pe care o vedeți în legătură cu implememntarea dosarului de îngrijiri?
Dosarul de îngrijiri își da dovedi utilitatea pentru colegii noștri, dar sunt conștientă că este posibil ca la început să fie mai dificil pentru ei. Dificultatea vine din faptul că ei îndeplinesc în acest moment “roluri și funcții” neoficiale, care nu sunt de competența lor, iar asta le răpește din timpul necesar îngrijirii pacienților. Când vor fi implementate dosarele de îngrijiri vor fi obligați să facă față în paralel tuturor sarcinilor. Și atunci vor trebui să refuze să îndeplinească atribuții care nu sunt în fișa postului, cum ar fi, de exemplu, completarea unor documente proprii altor categorii profesionale din spitale. Sigur vor apărea presiuni care îi vor scoate din zona de confort, dar dosarul de îngrijire va întări statutul lor de profesioniști în cadrul echipei medicale. Dosarul de îngrijiri este un răspuns la teama și ezitările colegilor de a refuza să fie subminați ca profesioniști.
Știu că dosarul de îngrijiri este un subiect vechi la nivelul întregii organizații. Inițiativa concretizării acestui subiect aparține Filialei Iași. În ce stadiu sunteți acum?
Există un ghid de elaborare a planului de îngrijire la care a lucrat Ordinul național și care este un indicator, dar Filiala Iași a luat decizia ca, prin Comisia profesională – care cuprinde asistenți medicali din mai multe specialități – să lucreze pe o platformă pe care vom avea planul de îngrijire și fișe specifice fiecărei specialități în parte. Practic, fiecare, pe lângă planul general își va putea lua fișele de care are nevoie: cu gradul de dependență, riscul de cădere etc. Avem de gând să facem întâlniri – după finalizarea platformei – pentru consultări cu toți directorii de îngrijiri din spitalele din Iași, apoi cu asistenții sefi, ca să lucrăm în concordanță cu nevoile unităților medicale din care provin. Nu poți să faci un plan de îngrijire pe care să-l implementezi unitar la nivelul județului dacă nu ai toate specialitățile și dacă nu ai opiniile profesioniștilor care lucrează efectiv. În acest moment știm că fiecare spital încearcă să facă acest plan de îngrijire după cum consideră că este necesar, dar noi ne dorim un document unitar.
În final, ne dorim să fie un document pe care să îl poată implementa cu succes fiecare spital și, mai ales, ne dorim să fie cât mai comod de lucrat pentru colegii noștri. Sunt convinsă că va fi un document de calitate, pentru ca Filiala Iași a avut mereu inițiative bune și profesioniști care să le pună în aplicare. Înainte de a încheia, vreau să urez colegilor mei La mulți ani!, să fie fericiți și împliniți acasă, în familie și să aibă încredere că anul care vine poate fi unul de excepție și pentru ei, ca profesioniști.
Reporter: Izabela Agavriloaie