La Iaşi a avut loc, la sfârşitul săptămânii trecute, întâlnirea finală vizând programul de revalorizare a diplomelor asistenţilor medicali cu studii neconforme. La întâlnire au participat reprezentanţi din partea Ordinului Asistenţilor Medicali Generalişti, Moaşelor şi Asistenţilor Medicali din România, Ministerului Educaţiei Naţionale, Sindicatului SANITAS, precum şi zece şcoli postliceale sanitare de stat din ţară.
Participanţii au elaborat Proiectul Metodologiei de organizare a cursurilor de revalorizare, care urmează a fi înaintat spre aprobare Ministerului Educaţiei Naţionale.
Potrivit reprezentanţilor MEN, se estimează că programul de revalorizare a diplomelor ar urma să demareze la 1 noiembrie, însă se aşteaptă un ordin de ministru în acest sens. Modulele vor fi diferite ca durată, în funcţie de câte ore au de recuperat participanţii. Nu s-a stabilit o anumită taxă de şcolarizare, acest aspect urmând a fi clarificat în curând.
Aceste cursuri nu sunt obligatorii, ele adresându-se, în special, asistenţilor medicali care au absolvit şcoala postliceală înainte de anul 2010 şi vor să li se recunoască studiile în ţările Uniunii Europene.
Declaraţii
Dragoş Cosma, inspector general, Ministerul Educaţiei Naţionale
„Cursurile ne-am propus să înceapă la 1 noiembrie. În ceea ce priveşte durata, va fi până în mai, iunie sau chiar iulie, depinde la ce modul participă cei interesaţi. De ce începem la 1 noiembrie? Deoarece, deocamdată, metodologia este în lucru, trebuie să o finalizăm, apare apoi un ordin de ministru… Unele module se vor termina mai devreme, altele mai târziu, în funcţie de câte ore au de recuperat. În ceea ce priveşte taxele, deocamdată nu avem accesate fondurile europene. Sunt propuneri ca Ordinul să facă un proiect şi să acceseze fonduri europene, dar asta durează. Ideal era dacă aveam fonduri, o platformă… ar fi fost mult mai uşor. Chiar şi aşa, vom încerca să stabilim o taxă, care sperăm să nu fie foarte mare, ceva modic. Aici apare şi un alt aspect: tutorii de practică fac nişte ore suplimentare şi, la un moment dat, trebuie să-i plăteşti cât de cât. Cât depre desfăşurarea orelor, trebuie să ţinem cont că avem de-a face cu oameni cu o experienţă de 20-30 de ani, care au o practică avansată. Ei nu au nevoie de multă teorie. Să te duci să predai unuia cu experienţă, el poate ştie mai mult… Pe de altă parte, ei muncesc – unii în ţară, alţii în afară. Omul nu poate să vină să stea fără salariu aici şi să plătească nişte taxe. În consecinţă, la două-trei luni, vine şi stabileşte cu tutorele ce modul trebuie parcurs. I se dă să studieze, face un portofoliu, vine cu un studiu clinic pe o anumită temă de acolo, care se adaptează profilului spitalului unde munceşte. Sunt adulţi deja, nu poţi să-i scoţi la tablă şi să le predai. Toţi experţii care au venit din afara ţării – şi au fost din toată Europa – au mers pe metode interactive, predarea la adulţi este depăşită”.
Mihaela Ştefănescu, inspector de specialitate, Centrul Naţional de Dezvoltare a Învăţământului Profesional şi Tehnic, Ministerul Educaţiei Naţionale
„Este o completare a competenţelor profesionale, o aliniere la cerinţele existente la nivel european şi, pe măsură ce vom integra noi competenţe solicitate de Uniunea Europeană, ne dorim să revizuim standardele de pregătire profesională şi în termeni ECVET. ECVET-ul se referă la sistemul de recunoaştere a creditelor profesionale şi, dacă tot facem această revalorizare, ne propunem să revizuim şi standardele de pregătire profesională şi programele şcolare în acord cu celelalte cerinţe existente în Uniunea Europeană pentru cei care vor începe în 2016-2017. În privinţa revalorizării diplomelor, asistenţii medicali au nivele de pregătire diferite, iar noi încercăm aducerea la acelaşi nivel a celor care au terminat şcoala postliceală înainte de 2010, pentru că acolo sunt diferite tipuri de diplome, de competenţe, iar noi vrem să-i aducem la acelaşi nivel prin aceste cursuri. Unele dintre noile competenţe ce vor fi dobândite sunt de ordin social, care ţin mai mult de atitudini. Acum, la nivel european, se vorbeşte despre rezultate ale învăţării în termeni de cunoştinţe, abilităţi şi atitudini şi, în general, pe această parte de atitudini se va merge, pe elementele de responsabilitate, de relaţionare, de lucru în echipă, de autonomie, de decizie, de o mai bună comunicare între personalul medical, între personalul medical şi pacient. Aceste aspecte sociale le avem în vedere şi, am văzut eu, ca elemente de specialitate, partea de nursing mai mult dezvoltată”.
Mircea Timofte, preşedintele Ordinului Asistenţilor Medicali Generalişti, Moaşelor şi Asistenţilor Medicali din România
„Peste 60000 de asistenţi medicali din România, care au formare neconformă, începută înaintea aderării României la Uniunea Europeană, vor beneficia de recunoaştere automată în statele membre. În acest moment, dacă un asistent medical cu diplomă neconformă pleacă în străinătate, este supus unor măsuri compensatorii, adică i se dă, de exemplu, un stagiu de trei sau şase luni. Recunoaşterea este mai dificilă. În momentul în care promovează examenul final, în urma acestui program de revalorizare, ei pot fi recunoscuţi automat, fără nici un fel de măsuri compensatorii. Ce rol are OAMGMAMR? În urmă cu doi ani, iniţiativa Ordinului a fost de a upgrada aceste diplome. Am fost la Comisia Europeană – sigur, am solicitat şi Ministerului Sănătăţii şi Ministerului Educaţiei –, acolo comisarul european responsabil de problema asta nu ne-a dat mari speranţe, dar am insistat că suntem cetăţeni europeni şi trebuie să avem aceleaşi drepturi şi şanse. Am insistat şi demersul nostru a fost finalizat cu succes, adică nu am modificat vreun ordin de ministru sau o lege, ci o directivă europeană, în interesul asistenţilor medicali din România. A fost un demers extrem de complicat, am avut schimburi de experienţă cu experţi din toate statele membre, a trebuit să-i lămurim şi pe aceştia ce dorim să facem, pentru că o directivă nu se modifică decât cu acordul tuturor statelor. A fost foarte greu să-i lămurim pe toţi, am avut întâlniri, teleconferinţe, am făcut lobby inclusiv prin ambasade şi am ajuns la acest rezultat. Pe de altă parte, datorită rolului crescut al activităţii asistenţilor medicali în îngrijirile de sănătate, a apărut necesitatea îmbunătăţirii competenţelor asistenţilor medicali. Noile competenţe se regăsesc în noua directivă şi trebuie introduse în curriculum-ul nostru, ca şi în celelalte state membre ale Uniunii Europene. Întâlnirea de la Iaşi a fost excelentă, utilă, s-au stabilit reperele de la care va porni programul de revalorizare. Mulţumim Filialei Iaşi a OAMGMAMR şi domnului director al Şcolii Postliceale Sanitare, care au făcut posibilă această întâlnire”.
Edmond Ciumaşu, directorul Şcolii Postliceale Sanitare de Stat „Grigore Ghica Vodă” Iaşi
„Au fost două zile de dezbateri constructive care au vizat programul de revalorizare a diplomelor pentru asistenţii medicali generalişti care au absolvit înainte de 2010 şi, respectiv, revizuirea standardelor de pregătire profesională şi a curriculum-ui pentru asistenţii medicali generalişti. Actualul curriculum, care este în vigoare din 2007, se cerea a fi revizuit – noi am constatat asta de-a lungul aplicării lui în ultimii ani – şi sperăm ca echipa de lucru care s-a constituit în aceste două zile să finalizeze cât mai repede revizuirea şi să avem nişte standarde şi un curriculum corespunzătoare pregătirii asistentului medical generalist. Proiectul a plecat de la Iaşi, au fost mai multe discuţii pe care le-am avut cu Ordinul Asistenţilor Medicali, cu Ministerul Educaţiei Naţionale, iar înainte de această întâlnire finală au fost opt sesiuni de formare a formatorilor cu experţi din străinătate. Întâlnirea finală a vizat, în principal, elaborarea unei metodologii unitare pentru toate şcolile postliceale sanitare publice care vor derula acest program de revalorizare. Sperăm să începem cursurile la 1 noiembrie, dar asta depinde de cât de repede apare ordinul ministrului educaţiei naţionale. De asemenea, este importantă diseminarea cât mai rapidă a informaţiilor în sistemul de sănătate şi am implicat în acest proces nu doar Ordinul Asistenţilor Medicali, ci şi sindicatul SANITAS. Ne aşteptăm ca primele serii să nu fie foarte numeroase, dar în următoarele credem că vor fi destul de mulţi candidaţi doritori să urmeze acest program. Practic, ei vor avea la dispoziţie patru ani în care se vor putea înscrie. Cel mai lung curs ar dura, estimăm noi, nouă luni de zile, iar cel mai scurt circa trei luni. Nu sunt date absolute, urmează să mai facem nişte calcule, inclusiv numărul de ore pentru fiecare modul ş.a.m.d. În acest moment, mergem pe ideea ca fiecare cursant să plătească o taxă de şcolarizare. Există şi posibilitatea accesării unor fonduri europene, dar asta nu se poate face imediat. Am făcut nişte calcule estimative legate de aceste costuri – ştiu că există o anumită îngrijorare în rândul colegilor din reţea –, dar noi sperăm să ajungem la o taxă de şcolarizare care să fie suportabilă, plătită în rate. Nu vă pot avansa, însă, o anumită sumă, deoarece nu vreau să derutăm colegii.
Atunci când s-a hotărât ca asistenţii medicali generalişti din România să urmeze acest program de revalorizare, s-au avut în vedere, în primul rând, doritorii care pleacă în ţările Uniunii Europene. Noi considerăm că acest program ar fi binevenit şi pentru asistenţii medicali care lucrează în sistemul de sănătate intern. Suntem ţară membră a Uniunii Europene şi, într-o discuţie avută cu un expert din Belgia, s-a ridicat această problemă: un cetăţean european care vine în România se poate îmbolnăvi şi are nevoie de asistenţă medicală, pe care i-o acordă un asistent medical român. Deci, pe toţi îi aşteptăm la cursuri. Sunt binevenite pentru absolut toţi cei care lucrează în sistem”.