afis_campanie_burnout-new-post

Filiala Iaşi a Ordinului Asistenţilor Medicali Generalişti, Moaşelor şi Asistenţilor Medicali din România începe, din această lună, o campanie dedicată membrilor filialei. „SOS burnout!” este o campanie de informare, evaluare, diminuare şi prevenire a epuizării profesionale în rândul asistenţilor medicali şi a moaşelor.

Campania se desfăşoară în intervalul iunie 2012 – iunie 2013 în principalele unităţi medicale din judeţul Iaşi, dar se va adresa tuturor asistenţilor medicali şi moaşelor membri ai Filialei Iaşi a OAMGMAMR.

Acţiunile pe care le-am inclus în programul de un an al campaniei vor pune la dispoziţia membrilor informaţii şi instrumente care să le permită atât să se autoevalueze, cât şi să înveţe să răspundă provocărilor specifice profesiei şi vieţii private. De asemenea, psihologii care fac parte din echipa campaniei vor fi alături de membrii care se vor programa pentru şedinţe de consiliere individuală sau care vor dori să adreseze întrebări în cadrul sesiunilor interactive de întrebări şi răspunsuri ce vor fi programate pe contul de pe Facebook.

BURNOUT I: Definire, simptome, consecinţe

Simptomul Burnout (sau sindromul de secătuire) a fost studiat şi introdus în terminologia medicală de psihanalistul american H. Freudenberg începând din 1974, iniţial fiind utilizat în anii ’40 pentru a face referie la oprirea totală a activităţii motorului unei rachete.

Citeste mai mult…

BURNOUT II: predispoziţii, cauze, tipuri de burnout

Asistenţii medicali se confruntă în fiecare zi cu numeroşi factori generatori de stres: suferinţa umană provocată de boală sub numeroase forme: durere, plâns, furie, ţipete, agonie, moarte; ei simt frica pacienţilor şi a familiilor lor, se lovesc de incapacitatea de a vindeca pacienţi, comunică deseori veşti proaste, simt presiune din partea structurilor administrative spitaliceşti, a echipei în care lucrează, sunt încărcaţi de sarcini numeroase datorită lipsei de personal, sunt nevoiţi să se adapteze serviciului în ture, se confruntă cu propriile probleme familiale.

Citeste mai mult…

BURNOUT III: Strategii individuale de prevenire si control a epuizarii profesionale

Sfaturi şi măsuri de prevenire a epuizării profesionale:

– Încercaţi să aveţi o viaţă personală. Nu lăsaţi activitatea profesională să vă acapareze cea mai mare parte a timpului! Antrenaţi-vă în activităţi deconectante cu familia şi prietenii, mergeţi la cursuri, la activităţi de dezvoltare personală, descoperiţi şi implicaţi-vă în activităţi care vă interesează! E bine să vă gândiţişi să vorbiţi şi despre alte lucruri decât despre serviciu!

Citeste mai mult…

BURNOUT IV: Sindromul Burnout la personalul medical Factori psihologici favorizanti

În 2007, d-na psiholog şi asistent medical principal Violeta Varvara a realizat un studiu care îşi propunea să evidenţieze factorii care concură la apariţia, menţinerea şi intensificarea sindromului burnout, a implicaţiilor sale individuale şi organizaţionale, cât şi a caracteristicilor care se pot constitui în resurse personale protectoare.

Citeste mai mult…

BURNOUT V: Strategii organizationale de prevenire a epuizarii profesionale

Scopul cercetării a fost identificarea factorilor stresori organizaţionali care pot contribui la accentuarea sindromului de epuizare profesională şi punerea în evidenţăa modului în care stilul individual de muncă poate influenţa nivelul de burnout resimţit de un angajat în scopul definirii unui set de factori predictori relevanţi pentru nivelul de epuizare profesională la personalul din sistemul sanitar.

Citeste mai mult…

BURNOUT VI: Modalitati de control si tratare a epuizarii profesionale

Dacă recunoașteţi semnele de avertizare ale burnout-ului (prezentate într-un articol anterior), amintiţi-vă că acestea se vor acutiza dacă nu luaţi măsuri. E nevoie să vă puneţi din nou viaţa în echilibru, ca să puteți preveni epuizarea profesională.

Cum puteţi preveni epuizarea profesională:

Începeţi-vă ziua cu un moment de relaxare. Decât să săriţi din pat imediat ce v-aţi trezit, îngăduiţi-vă minim 15 minute ca să vă gândiţi, să scrieţi într-un jurnal, să vă întindeţi sau să citiţi ceva care vă destinde.

Citeste mai mult…