Obiective dietetice pentru prevenirea bolilor cardiovasculare

Obiective dietetice pentru prevenirea bolilor cardiovasculare

* Consumați mai multe fructe, nuci, semințe, legume; 2 până la 3 porții din fiecare pe zi. * Limitați consumul de acizi grași saturați la <10% din energia totală prin înlocuirea cu acizi grași poli-nesaturați (PUFA). * Utilizați uleiuri vegetale bogate în PUFA, de exemplu, ulei de soia, ulei de canola și ulei de măsline

* Consumați mai multe fructe, nuci, semințe, legume; 2 până la 3 porții din fiecare pe zi.

* Limitați consumul de acizi grași saturați la <10% din energia totală prin înlocuirea cu acizi grași poli-nesaturați (PUFA).

* Utilizați uleiuri vegetale bogate în PUFA, de exemplu, ulei de soia, ulei de canola și ulei de măsline extra-virgin.

* Limitați consumul de cereale rafinate și zahăr; 30-45 gr de fibre pe zi, de preferință din produse integrale.

* Consumați 1 sau 2 porții de pește pe săptămână, de preferință pește gras, cum ar fi sardine, hering, ton, somon, macrou, păstrăv.

* Nu mâncați carne procesată; limitează consumul de carne roșie proaspătă la 2-3 porții pe săptămână.

* Evitați alimentele făcute cu uleiuri vegetale parțial hidrogenate care vizează un consum zero de acizi grași trans nesaturați.

* Evitați să beți băuturi îndulcite cu zahăr.

* Limitați aportul de sodiu vizând <5 gr de sare pe zi.

* Dacă se consumă alcool, acesta trebuie limitat la 2 pahare pe zi (20 gr alcool) la bărbați și la 1 pahar pe zi (10 gr alcool) la femei.

La nivel individual, activitatea fizică ar trebui să devină parte a vieții obișnuite încă din copilărie. Copiii și adolescenții trebuie încurajați să petreacă 30-45 de minute zilnic realizând activități fizice, fie la școală, fie în timpul liber. Acest lucru ar trebui menținut cât mai mult timp posibil la vârsta adultă tânără. Adulților sănătoși din toate categoriile de vârstă li se recomandă să aleagă activități fizice plăcute care se potrivesc cu rutina zilnică în majoritatea zilelor săptămânii.

Li se recomandă să se angajeze în cel puțin 150 de minute pe săptămână de activitate fizică aerobă moderată (30 de minute timp de 5 zile / săptămână) sau 75 de minute pe săptămână de activitate fizică aerobă viguroasă (15 minute timp de 5 zile / săptămână) sau o combinație a acestora.

Pe baza rezultatelor unei meta-analize a 16 studii cu mai mult de un milion de persoane, s-a demonstrat că o oră de activitate fizică compensează opt ore de sedentarism.

Toate ghidurile privind prevenirea bolilor cardiovasculare (BCV) în practica clinică recomandă evaluarea riscului total al BCV, deoarece BCV aterosclerotică este de obicei produsul unui număr de factori de risc. Prevenirea BCV la o anumită persoană trebuie adaptată la riscul său total de BCV: cu cât este mai mare riscul, cu atât acțiunea ar trebui să fie mai intenseTensiunea arterială crescută (TA) este unul dintre cei mai puternici factori de risc modificabili pentru BCV (bolile cardiovasculare). Efectele benefice ale terapiilor de reducere a TA pentru a reduce accidentul vascular cerebral, infarctul miocardic, insuficiența cardiacă și moartea au fost arătate în numeroase ECA și în diferite metaanalize. Scăderea TA poate fi realizată prin modificări ale stilului de viață și terapii medicamentoase.

Rezultatele studiilor mai recente, în care scăderea mai intensă a TA a fost comparată cu o reducere mai puțin intensă, au redeschis discuția cu privire la cele mai optime obiective ale TA la pacienții cu hipertensiune arterială. Într-o recenzie sistematică recentă și meta-analiză în rețea, incluzând 42 de studii și 144.220 de pacienți, s-a constatat că reducerea TA sistolică la niveluri sub obiectivele TA care anterior erau recomandate reduce riscul de BCV și mortalitate de toate cauzele.

OAMGMAMR-IASI
ADMINISTRATOR
PROFILE