Modalităţi de control şi tratare a epuizării profesionale

Dacă recunoașteţi semnele de avertizare ale burnout-ului (prezentate într-un articol anterior), amintiţi-vă că acestea se vor acutiza dacă nu luaţi măsuri. E nevoie să vă puneţi din nou viaţa în echilibru, ca să puteți preveni epuizarea profesională.

Cum puteţi preveni epuizarea profesională:

• Începeţi-vă ziua cu un moment de relaxare. Decât să săriţi din pat imediat ce v-aţi trezit, îngăduiţi-vă minim 15 minute ca să vă gândiţi, să scrieţi într-un jurnal, să vă întindeţi sau să citiţi ceva care vă destinde.
• Râdeţi mai mult. Râsul este un antidot foarte puternic pentru stress. Încercaţi să vedeţi partea amuzantă în fiecare situaţie.
• Ieşiţi des din casă. Este important să interacţionaţi cu alte persoane şi să schimbaţi decorul.
• Adoptaţi obiceiuri sănătoase în privinţa alimentaţiei şi somnului, faceţi exerciţii fizice. Când vă hrăniţi cum trebuie, faceţi sport regulat şi vă odihniţi suficient aveţi suficientă energie şi rezistenţă ca să faceţi faţă problemelor şi greutăţilor.
• Fixaţi-vă limite. Nu vă extindeţi mai mult decât puteţi duce. Învăţaţi să spuneţi ,,nu” solicitărilor care vă ocupă timp. Dacă vă vine greu să faceţi acest lucru, amintiţi-vă că a spune ,,nu” vă permite să spuneţi ,,da” la lucrurile pe care vreţi cu adevărat să le faceţi.
• Lăsaţi munca la serviciu. Detaşaţi-vă de problemele de serviciu.
• Faceţi ordine şi organizaţi haosul de acasă, din maşină, din mintea dumneavoastră.
• Aveţi grijă să nu deveniţi dependent de tehnologie. Încercaţi să vă deconectaţi de la telefonul mobil şi calculator. Din când în când întrerupe-ţi-vă accesul la ele.
• Dezvoltaţi-vă latura creativă. Creativitatea este un antidot puternic pentru burnout. Încercaţi ceva nou, faceţi o activitate distractivă sau ocupaţi-vă de ceea ce sunteţi pasionat. Alegeţi activităţi care nu au legătură cu munca.
• Învăţaţi să vă stăpâniţi stresul. Dacă sunteţi pe cale să aveţi burnout s-ar putea să vă simţiţi neajutorat. E bine să ştiţi câteva măsuri de management al stresului (le puteţi citi în articolul viitor).

Cum vă puteţi reveni din burnout:

Câteodată poate fi prea târziu să luaţi măsuri de prevenire, pentru că burnout-ul s-a instalat deja, în consecinţă trebuie să luaţi situaţia în serios şi să ieşiţi din starea de epuizare pentru a opri alte daune fizice şi emoţionale. Iată câţiva paşi importanţi:

• Încetiniţi ritmul

Dacă sunteţi îtr-un stadiu avansat de burnout schimbarea atitudinii şi atenţia sporită acordată sănătăţii nu vor rezolva problema. E nevoie să vă forţaţi să încetiniţi ritmul sau să luaţi o pauză. Întrerupeţi cât mai multe dintre obligaţiile pe care le aveţi şi activităţile pe care le faceţi. Acordaţi-vă timp pentru odihnă, reflecţie şi vindecare.

• Cereţi ajutor

Când aveţi burnout, tendinţa naturală e să vă păstraţi puţina energie pe care o mai aveţi izolându-vă. Trebuie să ştiţi, însă, că familia şi prietenii sunt foarte importanţi pentru dumneavoastră în acesată perioadă. Cereţi sprijinul celor dragi, spuneţi-le cum vă simţiţi, împărtăşiţi cu altă persoană problemele ca să vă uşuraţi din povara emoţională.

• Reevaluaţi-vă scopurile şi priorităţile

Burnout-ul este un semn clar că ceva important din viaţa dumneavoastră nu merge bine. Acordaţi-vă timp să vă gândiţi la speranţe, scopuri şi vise. Întrebaţi-vă ce neglijaţi din este cu adevărat important pentru dumneavoastră? Burnout-ul poate reprezenta o ocazie să redescoperiţi ce vă face cu adevărat fericiţi şi să vă schimbaţi cursul vieţii în funcţie de acest lucru.

• Recunoaşteţi-vă pierderile

Burnout-ul aduce cu sine multe pierderi, care deseori pot trece nerecunoscute. Pierderile nerecunoscute vă privează de multă energie şi aveţi nevoie de un control emoţional puternic pentru a nu simţi durerea acestor pierderi. Când le recunoaşteţi, permiteţi-vă să simţiţi tristetea şi să eliberaţi energia blocată ca să vă puteţi deschide către vindecare.

o Pierderea idealismului sau a visurilor cu care v-aţi început viaţa profesională;
o Pierderea rolului sau a identităţii pe care aţi dobândit-o o dată cu locul de muncă;
o Pierderea energiei fizice şi emoţionale;
o Pierderea prietenilor, a distracţiei şi a sentimentului de comunitate cu ceilalţi;
o Pierderea preţuirii celorlalţi, a stimei de sine, a sentimentului de stăpânire de sine şi control;
o Pierderea bucuriei, a scopului şi a sensului care fac ca viaţa şi munca să merite.

În articolul următor vă vom recomanda ce măsuri puteţi lua la servici.

Referinţe bibliografice:
http://www.helpguide.org
http://www.nursetogether.com
http://www.netplaces.com/new-nurse/taking-care-of-yourself/keys-to-avoiding-burnout.htm
http://nurseburnout.blogspot.fr