Strategii individuale de prevenire şi control a epuizării profesionale

Sfaturi şi măsuri de prevenire a epuizării profesionale:

– Încercaţi să aveţi o viaţă personală. Nu lăsaţi activitatea profesională să vă acapareze cea mai mare parte a timpului! Antrenaţi-vă în activităţi deconectante cu familia şi prietenii, mergeţi la cursuri, la activităţi de dezvoltare personală, descoperiţi şi implicaţi-vă în activităţi care vă interesează! E bine să vă gândiţişi să vorbiţi şi despre alte lucruri decât despre serviciu!

– Învăţaţi să aveţi grijă de dumneavoastră, chiar şi la serviciu unde sunteţi invadaţi de atâtea sarcini: găsiţi-vă timp să mâncaţi, să vă hidrataţi să luaţi pauze să mergeţi la baie. Dacă nu veti învăţa să aveţi grijă mai întâi de dumneavoastră, în scurt timp veţi fi prea epuizată/epuizat ca să aveţi grijă de altcineva !

– Aveţi grijă de dumneavoastră şi când nu sunteţi la serviciu: transformaţi-vă casa într-un loc confortabil, gătiţi şi mâncaţi sănătos şi cu plăcere, dormiţi suficient, aveţi grijă cum vă gestionaţi datoriile/creditele – îngrjiţi-vă ca şi cum aţi o persoană dragă din familia dumneavoastră!

– Adoptaţi un animal de companie – un câine, o pisică. Indiferent ce aţi face şi cum vă veţi simţi el o să vă iubească necondiţionat!

Sfaturi şi măsuri pentru controlul epuizării profesionale:

– Mai întâi încercaţi să vă daţi seama dacă epuizarea e legată de servicul pe care îl aveţi, de spitalul în care lucraţi, de ture, de oamenii cu care colaboraţi … e bine când laşi totul în urmă şi schimbi serviciul, atunci când eşti epuizat, dar nu e întotdeauna posibil, aşa că încercaţi să identificaţi ce anume vă aduce la limita puterilor. Obişnuiţi-vă să scrieţi într-un jurnal zilnic sau săptămânal câte 20 de minute. Notaţi ce anume vă deranjează. Scrisul însuşi are rol terapeutic şi vă eliberează de stres şi epuizare.

– Schimbaţi-vă serviciul, mutaţi-vă la alt spital, în alt oraş sau în altă ţară – sunt soluţii frecvent recomandate pentru burn out, dar majoritatea dintre noi nu îşi permit salturi atât de mari, aşa că alegeţi soluţii mai puţin perturbatoare!

– Câteodată simpla schimbare a programului cu care v-aţi obişnuit poate avea efecte benefice imediate: vă poate schimba orarul de somn şi vă poate confrunta cu noi probleme şi soluţii.

– Schimbaţi secţia sau echipa cu care lucraţi!

– Acordaţi mai multă atenţie timpului liber (de obicei, aşa se vindecă simptomele de epuizare profesională), implicaţi-vă în noi activităţi!

Referinţe bibliografice:
http://allnurses.com

Important!
Vă puteţi măsura nivelul de epuizare profesională completând chestionarul următor:
http://www.isondaje.ro/sondaj/266258128/1/